Olen Henna 32 vuotta. Asun perheeni eli kolmen vauhdikkaan tyttäreni (2v. 5v. ja 7v.), Yrittäjä – mieheni ja Peppi-koiran kanssa Kinkomaalla. Olen tällä hetkellä hoitovapaalla.

Osallistuin IWELLOn Hyvinvointivalmennukseen syksyllä 2015 yhdessä naapuruston naisten kanssa. Tavoitteenani oli saada päiviini lisää liikuntaa ja löytää kenties jokin oma, liikunnan iloa tuova laji. Myös paremmat ruokailutottumukset olivat hakusessa. Painoa halusin tiputtaa ainakin -8kg, ehkä jopa -10kg. Painon halusin tippuvan ns. viisaasti liikuntaa lisäämällä ja syömällä oikein. Tuohon mennessä mieheni pitkät työpäivät ja -reissut, olivat olleet esteenä omalle harrastukselleni. Myös oma saamattomuuteni ja vireystasoni myös tietysti vaikutti asiaan.

Ennen valmennusta laihdutus tai edes sen aloittaminen, oli tuntunut kohtuuttoman vaikealta. Mutta nyt aika oli kypsä. Valmennuksesta saamani tieto osu ja upposi. Valmennuksen aikana painoa tippui useampi kilo ja senttejä lähti, kävelylenkit muuttuivat pikkuhiljaa kävely-hölkkälenkiksi ja Hennan vinkkaama kalorilaskuri tuli tutuksi ja helpoksi käyttää.

Syödä sai mitä vain, kunhan söi kohtuudella. Proteiineja lisäsin ja herkkuja vähensin. Lasten kanssa kotona ollessa, minulla oli valmiiksi ruoka-ajat hallussa, eli söimme viisi kertaa päivässä. Kaikesta herkuistakaan ei tarvinnut kieltäytyä, kunhan sisällytti sen valmennuksessa minulle laskettuun kalorimäärään. Jumppasin Pikkukakkosen aikana valmennuksesta saatujen vinkkien avulla tai youtuben videoiden mukaan. Iltaisin aloin käymään erilaisissa jumpissa ja kahvakuulassa ja pitkillä lenkillä vaunujen kanssa ja ilman. Harrastin hikiliikuntaa yleensä 3-5 krt viikossa.

”Syödä sai mitä vain, kunhan söi kohtuudella.”

Mieheni sai olla töissä paikkakunnalla ja pääsin (kun vain jaksoin ja maltoin) lähtemään kotoa iltaisin. Virkeystasoni nousi! Yhdessä mieheni kanssa olemme lenkkeilleet harvoin, lastenhoidollisista syistä. Opin valmennuksessa mm. että lyhytkin liikuntahetki on aina eteenpäin. Liikuntapäivien lisäksi myös lepopäivät ovat tärkeitä.

Valmennuksen opeilla olen löytänyt juoksemisen. Ennen en ole lenkkeillyt juoksemalla ja nyt rakastan sitä! Ja koirakin tykkää. Alkuun kävelin, sitten kävelin ja hölkkäsin ja tänä päivänä yleensä juoksen. Aina ei tietenkään kulje.. Eniten valmennus iski kuitenkin tajuntaani, eihän kukaan puolestani voi asioita muuttaa.

”Painonhallinta on nyt helppoa, kun on muuttanut tottumuksiaan.”

Esimerkki päivästäni:

klo 7-8 herätys
klo 8-9 aamupala
klo 10 ulos lasten kanssa.
klo 11 lounas
Lounaan jälkeen klo 12.15 haimme eskarilaisen n. 2km päästä loppulauman kanssa kävelen/pyöräillen
klo 14-15 välipala
Miehen tultua kotiin käyn jumpassa/lenkillä, jonka jälkeen syön.
klo 21 iltapala

Laitan perheelleni perus kotiruokaa, mutta olen lisännyt paljon salaatin määrää niin omalle kuin myös lasten lautasille. Omalta lautaselta korvasin osittain myös makaroonin/perunan salaatilla. Kauppalistaan lisäsin enemmän eri salaatteja ja lihoja. Herkkuja en kiertänyt, mutta en myöskään ostanut.
Viikonloppuisin rytmi pysyin lähes samana, mutta kalorilaskuria en yleensä käyttänyt. Lapseni ovat sen verran pieniä,  että eivät kiinnittäneet huomiota syömiseeni tai esimerkiksi ruokien punnitsemiseen.

-10kg saavutin kesäksi 2016. Senttejä on lähtenyt yhteensä kymmeniä (lantiolta, vyötäröltä ja rinnalta) ja vyöhön on saanut tehdä monta reikää lisää.

”Ilman IWELLOn antamaa potkua ja oppeja ja mieheni tukea, en olisi kyllä onnistunut!”

Nälkää ei ole tarvinnut nähdä, juoksusta ja zumbasta on tullut viikottainen tapa. Välillä otin rennommin, ja esim. joulun aikaan ei paljon kaloreita laskettu. Paino hieman nousi, mutta kohta se taas laski kun pääsi ns. normaaliin päiväjärjestykseen, nou hätä. Tänä päivänä en juurikaan punnitse ruokaani tai käytä laskuria. Paino pysyy samana, kun on muuttanut tottumuksiaan. Kesällä saa ottaa iisimmin! En käy puntarissa viikottain, ja liikuntakin on jäänyt vähän vähemmälle, mutta vähintään kerran kaks viikossa käyn zumbassa tai juoksemassa. Liikunnasta on tullut tapa, jota ilman tulen ärsyyntyneeksi! Nyt on hyvä näin. Syksyllä ollaan taas tarkempia, tällä kertaa tuo lupaus pitää. Sitä ei tarvitse edes epäillä!

”Liikunnasta on tullut tapa, jota ilman tulen ärsyyntyneeksi!”

Suosittelen lämpimästi IWELLOn hyvinvointivalmennusta kaikille, jotka haluavat laihtua oikein tai vain oppia liikkumaan oikein.

Olo on mahtava ja virkeä, kun olen saavuttanut tavoitteeni eli

  • Liikunnan ilo, tsek!
  • -10kg, tsek!
  • Paremmat ruokailutottumukset, tsek!

Kiitos Henna, Sanna ja IWELLO!

Terveisin, Henna

IWELLOn Henna vielä kertaa miten lasten vanhempien on mahdollista saada hyvä ja energinen olo:

  • Ruokarytmi on valmiiksi hallussa: lapset vaativat melko tarkan ruokarytmin, sama rytmi on se jota laihtumisessa ja energisessä olossakin on.
  • Ruoka on monipuolista: lapsille tehdään usein monipuolista ruokaa. Kun kasvikset ovat joka kerta pöydässä ja molemmat vanhemmat niitä syövät, oppivat lapsetkin mallin. Lisää ravintovinkkejä tästä.
  • Omaa aikaa: jos toinen vanhemmista on kotona lasten kanssa, on erityisen tärkeää, että hän pääsee hetkeksi pois. Olemaan ihan itsekseen. Liikunta tällä ajalla on hyvä muoto. Lenkkeily on edullista ja hyviä kotitreenejä on järkevä tehdä.
  • Mikäli vanhempi ei pääse itsekseen liikkumaan, on leikkipuistoissa helppo tehdä treenejä. Vinkkejä löydät vaikkapa YouTubesta. Tässä alla yksi versio. Minä haen aina englanniksi videoita, tässäkin käytin hakusanaa ”Training in playground.” Jos tuntuu kurjalta ajatukselta yksin jumppailla, niin yllytä muutkin puistossa olevat treeneihin mukaan.

[pexyoutube pex_attr_src=”https://www.youtube.com/watch?v=SG9TwiYP6OA”][/pexyoutube]

Haluatko sinäkin IWELLOn hyvinvointivalmennukseen?

Katso valmennukset tästä ja ilmoitaudu seuraavaan valmennukseen mukaan, paikkoja on rajoitetusti. Olet erittäin tervetullut, jos tavoitteesi on saada lisää energiaa päiviin, oppia rennolla tavalla pitämään huolta itsestäsi, antaa aikaa itsellesi, laihtua tai saada parempi kunto. Nähdään!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *