IWELLOvlogi: tieto helpottaa tuskaa

Sanotaan, että tieto lisää tuskaa. Itsensä tuntemisessa kuitenkaan ei – päinvastoin. Oman yksilöllisen arkirytmin tunnistamisesta on hurjasti hyötyä. Kun työntekijä on tietoinen yksilöllisestä rytmistään, hänen on mahdollista rytmittää arkensa ja työpäivänsä niin, että hän pysyy virkeämpänä ja tuottavampana. Lisäksi työntekijöiden yksilöllisyyden tunnistamisella on hyötyä organisaation käytänteiden kehittämisessä.

On ok olla aamu- tai iltavirkku

Eikö päivä tahdo millään käynnistyä aamulla? Tuntuuko, että illalla olisi tarjolla vaikka mitä mukavaa, mutta energiat riittävät maksimissaan peiton alle kaivautumiseen? On luonnollista, että jokaisella meistä on oma yksilöllinen arkirytminsä.

Henkilökohtainen arkirytmi vaikuttaa paitsi virkeyteen eri vuorokaudenaikoina, myös energiatasoihin eri vuodenaikoina. Toiset ovat tehokkaimmillaan keväällä valon tulviessa ikkunoista, kun toisilla luovuus ja aikaansaaminen lisääntyvät pimeyden turvassa.

On tärkeää tunnistaa henkilökohtainen arkirytmi, koska jatkuvalla omaa rytmiä vastaan toimimisella on epämiellyttäviä vaikutuksia, kuten jaksamattomuutta, huonoja ruokailuvalintoja, painonnousua, fyysisen kunnon laskemista, univaikeuksia ja erilaisia sairauksia. Ongelmia voi ilmetä yksilötason lisäksi myös organisaatiotasolla, jos organisaation arjen rytmi ei kohtaa työntekijöiden henkilökohtaisen rytmin kanssa. Pahimmillaan ristiriidat aiheuttavat tehottomuutta ja tuottavuuden laskua.

Yksilöllisen rytmin selvittäminen auttaa

Henkilökohtainen arkirytmi on mahdollista selvittää. IWELLOn yksilöllisissä Firstbeat -valmennuksissa tarkastellaan vireystasoja sykevälivaihtelusta. Kolmen päivän mittausjaksolla saadaan hyvää tietoa yksilöllisestä vuorokausirytmisyydestä. Tieto itsessään voi jo helpottaa oloa, kun esimerkiksi tehottomuudelle, jaksamattomuudelle ja riittämättömyyden tunteille löytyy selitys luonnollisesta vuorokausirytmistä.

Lue lisää IWELLOn Firstbeat -valmennuksesta!

Henkilökohtaisen arkirytmin selvittäminen auttaa tunnistamaan niitä asioita, jotka estävät oman rytmin toteuttamista. Tällöin omaa arkea on mahdollista rakentaa paremmin itselle sopivaksi. Teot voivat olla pieniä, kuten nukkumaanmenoajan siirtämistä, ruokailujen rytmittämistä tai harrastusaikojen muuttamista, tai suurempia, kuten työpäivän rakentamista uudella tavalla, loma-aikojen muuttamista tai jopa työpaikan vaihtamista.

”Rakenna työpäiväsi niin, että sijoitat luovuutta ja ajattelua vaativat tehtävät niihin kellonaikoihin, jolloin olet virkeimmilläsi. Jos aamut ovat takkuisia, tartu ensin rutiinitehtäviin ja siirrä vaativammat hommat myöhemmäksi.” IWELLOn Henna

Tiedon avulla on mahdollista suunnitella oma arkirytmi itselle sopivammaksi. Oman arkirytmin pääsääntöinen noudattaminen lisää tehokkuutta ja luovuutta, parantaa jaksamista ja antaa energiaa tehdä parempia hyvinvointivalintoja.

Lue lisää paremmista hyvinvontivalinnoista aiemmasta postauksesta!

Yksilöllisyyden huomioiminen organisaatioissa lisää tehokkuutta

Yksilöllisten arkirytmien tunnistaminen on hyödyllistä myös organisaatioissa; vuorovaikutussuhteet paranevat, kun ihmiset ymmärtävät syitä toistensa vireys- ja tunnetasojen vaihtelulle, tehokkuus ja luovuus lisääntyvät ja organisaation käytänteitä on mahdollista muokata sellaisiksi, että ne tukevat ihmisten työn tekemistä ja työssä jaksamista.

Esimerkiksi palaverikäytäntöjä ja -aikoja voidaan siirtää sellaisiin kellonaikoihin, jolloin valtaosa osallistujista on virkeitä ja vastaanottavaisia. Myös työn tauottamisessa voidaan huomioida rytmisyys.

Ajanhallinta on IWELLOn työhyvinvointivalmennuksissa keskeinen teema. Valmennuksissa voidaan syventyä paitsi henkilökohtaiseen ajanhallintaan ja itsensä johtamiseen, myös organisaation ajanhallintakäytänteisiin. Valmennuksissa on pohdittu muiden muassa seuraavia kysymyksiä:

  • – Milloin teidän henkilöstönne työskentelee tehokkaimmin?
  • – Miten työpäivät kannattaisi rakentaa?
  • – Mitkä ovat teidän organisaatiossanne aikasyöppöjä ja miten niitä kannattaisi kehittää?
  • – Miten ajankäyttöä voisi tehostaa niin, ettei se kuormita entisestään, vaan pikemminkin lisää työhyvinvointia?
  • – Millaiset palaverikäytännöt säästäisivät aikaa?

Lue lisää IWELLOn Relatorille järjestämästä ajanhallintaan keskittyvästä työhyvinvointivalmennuksesta.

Sinua voisi kiinnostaa myös Työterveyslaitoksen ”Fokus kateissa, aika palasina? Ajanhallinnasta asiantuntijatyössä” verkkojulkaisu. Tutustu julkaisuun tästä.


Merianna Rossi
Sisällöntuottaja, IWELLO Oy
merianna@iwello.fi, 0458027000

Merianna ihmettelee, miksi innostuu kaamoksesta ja hiljenee keväisin. Hän harjoittelee tällä hetkellä rauhoittamaan nopeasti virittyvää hermostoaan hengittämällä, oikeilla ruokavalinnoilla ja lisäämällä työpäiviin rentouttavia taukoja.


// They say that knowledge increases the pain. But when you talk about your own wellbeing, it is the other way round. It is wise to know your own yearly and daily rhythm that defines your alertness and emotional state because acting continually against it would be harmful to your wellbeing. When you know your personal rhythm, you will be able to act and make decisions that support your wellbeing. Also in work places working routines and methods can be adapted to the rhythms of employees, which increases creativity, efficiency and wellbeing at work. //

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *