treeni8-1-9

Liikettä ei voita mikään

Ihmiskeho kaipaa liikuntaa voidakseen hyvin. Aina ei tarvita erillistä treenikertaa, vaan arkiaktiivisuuden lisääminenkin riittää. Kun lasketaan päivittäistä kulutusta, niin kroppasi ei tiedä, oletko tekemässä trendikästä porrastreeniä vai nousemassa kotitalosi rappusia työpäivän jälkeen.

Yksinkertasta: liiku siis aina kun voit.

Meiltä tullaan hakemaan usein valmennusapua kun huomataan, että jostain kolottaa tai kunto on niin rapistunut, että on jo yleisesti huono olo. Myös elämän muutokset hämmästyttävät ja silloin ammattilainen sattaa olla tarpeen. Monet haluavat apua myös tavoitteensa saavuttamiseen kuten juostakseen vaikka 10 kilometriä tai halutakseen kiinteytyä. Yhtä kaikki, tässä on sinulle luettavaksesi mitä kaikkea me valmennuksissa neuvotaan yksilöllisten neuvojen lisäksi.

1) Miten saada liikettä työpäivään?

“Kaikki todella suuret ajatukset syntyvät kävellessä” – filosofi Friedrich Nietzsche, 1889

Jos ajatukset jumittavat, lähde kävelylle ideoimaan ja prosessoimaan ajatuksia. Kun keho saa liikettä, aivot happea ja maisemat vaihtuvat, ajatuksetkin lähtevät taas rullaamaan. Kävellessä syntyneiden ideoiden kirjaamiseen voit käyttää apuvälineenä esimerkiksi sanelua puhelimeen.

Vaikka tekisitkin istumatyötä, liikuntaa pystyy lisäämään myös työpäivään. Joko sinun työpaikallasi hyödynnetään kävelykokouksia? Aina ei ole pakko kököttää tunkkaisessa neuvotteluhuoneessa, vaan kokoustaa voi myös liikkuen. Erityisen hyvin kävelypalaveri sopii aikaisiin aamuihin ja myöhäisiin iltapäiviin. Aamureippailusta riittää puhtia pitkälle päivään ja iltapäivällä raitis ilma saa ajatukset liikkeelle vielä pitkän työpäivän lopuksi.

Jo pienetkin liikunnan lisäämiset työpäivään vaikuttavat ihan oikeasti. Usein vinkataan käyttämään portaita hissin sijaan ja pitämään istumatyön lomassa pieniä taukojumppia. Nouse vaikka vain seisomaan, tee muutama kierto selkärangalle ja pyöräyttele hartioita. Sähkösäädettävä pöytä on mainio, sillä sen ansiosta pystyy helposti vuorottelemaan istuen ja seisten työskentelyä.

Nämä vinkit siis ainakin käyttöön:

  • Kulje aina rappusia.
  • Vie tulostin hieman kauemmaksi ja hae aina itse kopiosi.
  • Kun puhut puhelimessa, nouse aina seisomaan – se on myös äänelle hyväksi.
  • Tee taukojumppa ohjatusti – kirjoita vaikka Youtubeen ”taukojumppa”, ja sinulla on useita kymmeniä ohjausmalleja edessäsi.

treeni8-1-14

2) Liikuntaa vapaa-aikaan

”Liikkuisin, mutku en ehdi.”

Onko tuttua? Sinulla on työpäivä, kaupassa käynnit, muut vastuut ja sen lisäksi pitäisi olla kotona perhettäkin varten. Eihän vanhempi voi viettää kaikkia iltoja omissa harrastuksissaan.

Miksi ajattelet, että sinun pitää lähteä pois perheen luota, jotta pääset liikkumaan? Kotona ja pihalla voi liikkua koko perheen kesken. Metsäretkelle voi lähteä vaikka lähimetsään tai luontopolulle. Luontopoluilla lapsista voi olla hauskaa etsiä rastitauluja tai maalimerkkejä, joilla polut on merkitty. Siinä heiltä huomaamattaan ehtii tehdä vaikka millaisia treeniliikkeitä. Uimahallissa ja luistinradalla riittää hauskuutta kaikille, mutta jumppailla voi myös yhdessä kotona. Oletko rakentanut olkkariin temppuradan? Kannattaa. Lapsi opettaa sinulle kyllä miten temppuradalla tulee hiki.

Yksi järkevin kikka on yhdistää liikunta myös ystävien tapaamiseen. Kuulumisten vaihto onnistuu yhtä hyvin kävelylenkillä tai vaikka vesijuoksemassa kuin kahvipöydässä istuen. Tai olisiko sinulla tai ystävälläsi mielessä jotakin lajia, jota olisi hauska lähteä kokeilemaan yhdessä? Raahaa kaverisi mukaan ilmajoogaan tai salsatunnille, ja teillä voi olla vaikka kuinka hauskaa!

Mutta se tärkein: miten saisin itsestäni irti?

Haluatko oikeasti lisätä liikunnan määrää? Siihen tuntuu liittyvän yksi aika vahva apu: suunnittele harjoittelusi ja kerro se muille. Kun tiedetään, että äiti käy jumpalla tiistaina ja lenkillä perjantaina, alkaa koko perhe elämään sen mukaisesti.

Liikuntakerrat voi suunnitella ja merkitä aina tulevan viikon osalta kalenteriin, jos niistä muuten tuppaa luistamaan. Silloin ne ovat ylhäällä yhtälailla sovittuina menoina kuin työmenot ja kampaajat.

Liian ehdoton ei tarvitse olla, vaan omaa kehoaan täytyy muistaa kuunnella. Jos takana on huonot yöunet, raskas työpäivä ja voimia ei tunnu olevan, kevyt ja palauttava liikunta toimii parhaiten. Silloin ei tarvitse lähteä väen vängällä vetämään kalenterissa lukevaa tiukkaa salitreeniä.

treeni8-1-24

Kirjoittajina ovat IWELLOn valmentajat ja asiantuntijat. IWELLO Oy on työhyvinvoinnin strategiseen johtamiseen ja yksilöiden kokonaisvaltaisiin hyvinvointipalveluihin keskittyvä asiantuntijayritys. Listan vinkit perustuvat tiimin monialaiseen osaamiseen, ajankohtaiseen tutkimustietoon sekä pitkään työkokemukseen asiakkaiden parissa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *