Vastaus ikuisuuskysymykseen: sohvalle vai lenkille? IWELLO kertoo, miten tehdä parempia hyvinvointivalintoja

Hyväksi koettu hyvinvointi parantaa elämänlaatua ja mahdollisuuksia toteuttaa itseä, lisää onnellisuutta ja omanarvontuntoa sekä johtaa mielekkääseen tekemiseen, joka puolestaan antaa elämälle rikkaan sisällön. Hyväksi koettu hyvinvointi on usein mielekkään elämän perusta – ja samalla työssä jaksamisen ja menestyksekkäästi työssä pärjäämisen ydin. Ongelma on, että emme välttämättä aina huomaa, mitä asiat tuottavat meille hyvinvointia ja mitkä taas pahoinvointia pitkässä juoksussa. Mitä hyvinvointivalinnat ovat ja miten niihin pitäisi suhtautua?

Miksi valitsisit toisin?

”Rentoutumista sohvalla vai lenkkarit jalkaan ja lenkille?”

”Tarkistaisinko työsähköpostit illalla, jotta aamu olisi helpompi aloittaa – vai en?”

”Sain vihdoin lapset nukkumaan. Omaa aikaa vai ajoissa nukkumaan?”

Nämä ovat esimerkkejä arkisista hyvinvointivalinnoista. Kaikki esimerkit ovat haastavia, koska sohvalla loikoilu voi tuottaa hyvinvointia ihan yhtä hyvin kuin lenkkikin. Toisten kuormittumista helpottaa palastella työtehtäviä pienempiin osiin, kun toiset stressaantuvat jatkuvasta työasioiden mielessä pyörittelystä. Hetki itselle on tärkeä hengähdystauko, kun taas hyvät yöunet takaavat paremman huomisen. Yhteistä valinnoille on se, että niissä taistelevat usein hetkellisen mielihyvän toteuttaminen sekä pitkän aikavälin hyvinvoinnin tuottaminen.

Jos et ehdi, jaksa tai voi tehdä hyvinvointitekoja, lue aiempi postauksemme, jossa kerromme, miten selätät ajankäytön haasteet.

Miten kannattaa valita?

Usein hyvinvointivalintojen haasteellisuudessa on kyse tunteen ja järjen välisestä jännitteestä. Tunne sanoo, että olet ansainnut hetken telkkarin äärellä ennen nukkumaanmenoa, vaikka kello on jo paljon, kun järki kehottaa painumaan sänkyyn. Kumpaa kuuntelisit?

On tärkeää tunnistaa, millaiset valinnat edistävät omaan hyvinvointia pitkällä tähtäimellä. Valinnat olisi hyvä nähdä kokonaisuutena: jos olet valinnut lenkin jo parina edellisenä iltana, sohvalla loikoilusta voi olla enemmän hyötyä kuin hampaat irvessä väännetystä treenistä. Jos taas yöunet ovat jääneet lyhyiksi alkuviikolla, aikainen nukkumaanmeno kannattaa. Kun teet valintoja hetkellistä mielihyvää tuottavan ratkaisun ja ns. ”järkevän valinnan” välillä, mieti kokonaisuutta.

Kun teet valintoja hetkellistä mielihyvää tuottavan ratkaisun ja ns. ”järkevän valinnan” välillä, mieti kokonaisuutta.

Eikä kannata ajatella, että hyvinvointivalinnan tekeminen tarkoittaisi aina kuivaa salaattia ja kaikesta hauskasta luopumista. Toisinaan kakkupala kahvin kanssa on juuri se hyvinvointivalinta, jota kaipaat. Hyvinvointivalinnoissa tasapaino ratkaisee: sopivassa suhteessa järkeä ja tunnetta valintoja tehdessä tuottaa hyvää pitkällä tähtäimellä.

Mistä tietää, mikä tuottaa hyvinvointia pitkällä tähtäimellä?

Kokeilemalla. Kokeilun kautta oppii tuntemaan itsensä ja omat hyvinvointia edistävät valinnat. Itsetuntemuksen lisääminen sekä itsen rehellinen kuuntelu auttavat ymmärtämään, mitä tarvitsee voidakseen hyvin. Silloin on helpompaa sijoittaa valinnat kokonaisuuteen ja arvioida, mikä valinta edistää hyvinvointia pitkällä tähtäimellä.

Paremmat valinnat osaksi jokaista päivää

Sanotaan, että jokaisen uuden taidon oppiminen kysyy kärsivällisyyttä. Niin myös hyvinvointivalintojen lisääminenkin. Jotta tekisit valintoja toisin kuin mihin olet tottunut, sinun täytyy ensin muuttaa ajatteluasi näkemään muut vaihtoehdot ja kouluttaa mielesi valitsemaan niitä sillä perusteella, mikä on pitkällä aikavälillä hyvinvointia eniten tuottavaa.

Ole armollinen itsellesi. Kukaan ei opi uutta elämäntapaa viikossa. Pienetkin toisin tehdyt valinnat ottavat aikaa juurtuakseen ja näyttääkseen lopputuloksensa. Esimerkiksi IWELLOn Meriannalta vei vuoden opetella venyttelemään joka ilta. Älä luovuta, jos hyvinvointivaikutuksia ei tule heti, vaan anna asialle aikaa kypsyä. Ja jos otat askeleen taaksepäin, muista tietoisesti vaihtaa suuntaa, ettei hyvin alkanut tapa unohdu yhden rennomman viikonlopun aikana.

Kun opit tekemään hyvinvointivalintoja useammin, alat voida paremmin, mikä puolestaan kannustaa sinua tekemään vielä enemmän hyvinvointia tuottavia päätöksiä. Syntyy positiivinen kehä, jossa hyvinvointi ruokkii itseään.

Kiinnostaisiko tietää, miten voisit lisätä liikuntamotivaatiota ja tehdä liikunnasta säännöllistä? Lue IWELLOn aiempi postaus liikuntamotivaation lisäämisestä!

Muistathan, että hyvinvointivalintojen tekeminen ei ole aina helppoa. Yksin voi olla vaikeaa tunnistaa, mitkä asiat tuottavat itselle hyvinvointia puhumattakaan siitä, miten niitä voisi lisätä arkeen. Tätä varten IWELLOmetodissa™ painotetaan yksilövalmennuksia. Valmennuksissa hyvinvoinnin eri osa-alueiden asiantuntijat auttavat jokaista löytämään henkilökohtaisia hyvinvointia tuottavia asioita, joita valitsemalla hyvinvointi ja terveys paranevat. Samalla myös työntekijän työhyvinvointi sekä työssä jaksaminen ja pärjääminen saavat mukava boostin. Lue lisää valmennuksistamme aiemmasta postauksesta.

// ”Should I stay home and rest after long workday, or should I do some sports?” To make you feel better, you should make your well-being decisions knowing what consequences the choices have. Do they cause quick pleasure or well-being in the long run? Remember the balance between those two. If you have already done couple sports sessions this week, maybe resting would be better idea.

But sometimes it’s difficult to do this kind of decisions on your own. IWELLOmethod™ trainings include individual meetings with our wellness coaches, who help you to find your own way to make better choices and feel good. Wan’t to hear more? Contact us: henna@iwello.fi! //

Merianna Rossi
Sisällöntuottaja, IWELLO Oy
merianna@iwello.fi, 0458027000

Merianna ihmettelee, miten vaikeaa on välillä tunnistaa hyvinvointia aidosti lisääviä valintoja niistä, jotka tuottavat hetkellistä mielihyvää, mutta haittaa pitkällä tähtäimellä. Hän harjoittelee tällä hetkellä tunnistamaan nämä kaksi toisistaan, jotta voisi tehdä entistä parempia valintoja.

Haluatko helposti IWELLOn valmentajien apua ja tukea oman hyvinvointisi edistämiseen ja palautumisen lisäämiseen? Vielä ehdit osallistua IWELLOn Lepo lomalla! -nettivalmennukseen! Valmennus sopii hyvin sekä kesälomalaiselle että arjessa elävälle. Hinta vain 49,90€ ! Klikkaa ja lue lisää!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *