Rakensimme vieraskynäsarjan blogiimme. Vieraskynäilijä on yritysjohtaja, esimies tai asiantuntija, joka kertoo omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiään hyvinvointinsa ylläpitämisestä. Jokaisen tarina on henkilön itsensä kirjoittama. Tarinoissa ilmenee eri alojen vaatimukset fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnin näkökulmasta.

VIERASKYNÄSSÄ: Mikko Happonen, toimitusjohtaja.

Hyvinvointia työmaalla – Reenaava remonttireiska

Hyvinvointiin ja terveyteen on 2010-luvulla alettu kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Ja se jos joku on erittäin hyvä juttu. On tärkeää, että oman ja työyhteisön hyvinvointi on paperilla ja siitä kannetaan huolta. Minä osallistuvana toimarina toimin työmaalla päivät pitkät, milloin purkuhommissa ja milloin kantamassa tavaraa tai siivoamassa. Kaikessa näissä on yhtenäistä raskas työnkuva ja huonot työasennot. Jos näitä töitä meinaa kokeilua pidemmälle tehdä, henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin täytyy kiinnittää huomiota.

Pää terävänä

Rakennushommissa on oltava skarppina. Purkutyö vaatii keholta ja myös mieleltä terävyyttä. Purkutyössä ei ole glamouria eikä mediaseksikkyyttä, mutta se on aikataulutusta ajatellen tärkein vaihe remontissa, joten skarppi mieli vähentää vahinkoja ja saa tarttumaan piikkariin.Itse pidän henkisen hyvinvoinnin puolta kunnossa liikkumalla ja harrastamalla jotain mielekästä, josta tulee hyvä mieli.

Itse pidän henkisen hyvinvoinnin puolta kunnossa liikkumalla ja harrastamalla jotain mielekästä, josta tulee hyvä mieli.

Välillä vietän mökkiviikonloppuja kalastellen ja olemalla tekemättä mitään. Niin sanottu pään ja ajatusten nollaus tekee hyvää. Pysähdy miettimään hetki, tutki omia mieltymyksiä ja löydä se oma juttu, joka saa sinun mielesi voimaan hyvin. Tapaa kavereita, käy lenkillä, lepää, mene luontoon, tee oikeastaan juuri sitä, mikä sinusta tuntuu juuri sillä hetkellä kivalta. Tärkeintä on, että mieli lepää.

Keho kunnossa

Välillä vastaan tulee kohteita, jotka sijaitsevat hissittömän kerrostalon yläkerrassa. Kylpyhuoneen purkujätettä voi syntyä lähelle tuhatta kiloa, joten sellaisen jätemäärän alas kantaminen ja rappuralli vaativat oikeasti hyvää kuntoa.

Rakennustyössä ei koskaan ole haittaa, jos lihaskuntoa ja – massaa on rutkasti. Koneet ovat painavia ja kantamista tulee paljon. Kuntosali on erittäin hyvä työtä tukeva harrastus. Minä ja monet remonttimiehet treenaavat kuntosalilla isoja lihasryhmiä perusliikkeillä, jotta kuntosalitreenaus jäljittelisi mahdollisimman paljon työolosuhteita. Tämä siis tarkoittaa mm. Penkkipunnerruksia, maastavetoja, leukoja, kyykkyjä sekä hauiskääntöjä tangolla.

Minä ja monet remonttimiehet treenaavat kuntosalilla isoja lihasryhmiä perusliikkeillä, jotta kuntosalitreenaus jäljittelisi mahdollisimman paljon työolosuhteita.

 Ruokavaliolla on merkitystä

Lähipizzeriaan, lounasruokalaan vai eväät? Ruokavaliolla on suuri merkitys siihen, miten jaksan ja pysyn kunnossa. Vaikka työ on raskasta ja itse olen kellottanut työpäivän kalorikulutukseksi yli 3500 kaloria, syömällä epäterveellisesti kalorikulutus menettää merkitystään.

Jotta kovassa työssä jaksaa, itseään ei kannata syödä turvoksiin. Syön pieniä annoksia ja usein. Lounaalla syön paljon salaattia ja kasviksia. Täytän yleensä vähintään puolet lautasesta salaatilla ja kasviksilla. Työssä tarvitaan energiaa, joten lapan lautaselle myös pastaa, perunaa tai riisiä sekä jotain proteiinin lähdettä, tässä tapauksessa lihaa tai lihapitoista ruokaa. Vinkkinä, jos yhteisön paineesta päädytte pikaruokalaan, syö salaatti. Ihosi ja elimistösi kiittävät.

Jotta kovassa työssä jaksaa, itseään ei kannata syödä turvoksiin. Syön pieniä annoksia ja usein. Lounaalla syön paljon salaattia ja kasviksia. Täytän yleensä vähintään puolet lautasesta salaatilla ja kasviksilla.

 

Muutama vinkki loppuun

  1. Oli työ raskasta tai staattista, minä venyttelen. Pidän hetken taukoa työn lomassa ja venyttelen selkää ja pyörittelen olkapäitä ja niskaa.
  2. Juon paljon. Varsinkin fyysisessä työssä vedenjuonti unohtuu ja nestehukkaa pukkaa päälle. Juon tunnin välein puoli litraa vettä ja aina kun iskee jano. Juomalla tarpeeksi, aineenvaihdunta pysyy käynnissä sekä nestehukka pysyy kurissa.
  3. Vedän vitamiinia. Vitamiinit auttavat jaksamaan. Vitamiinien puutostila aiheuttaa väsymystä ja ärtymystä, mitä en työssäni kaipaa.

 

Kirjoittajana Mikko Happonen

Vieraskynäilijä on vuokrarengin toimitusjohtaja. Vuokrarengiltä apu kodin arkeen ja työmaalle.

Gsm. 045 632 1298

Email. mikko@vuokrarenki.fi

www.vuokrarenki.fi

Haluatko sinä vieraskynäilijäksi? Haluatko tuoda omia näkemyksiäsi ja kokemuksiasi muille hyvinvoinnin inspiraatioksi. Tarinat ovat aina lukemisen arvoisia sekä henkilökohtaiset näkemykset ja kokemukset äärettömän arvokkaita. Ole yhteydessä: henna@iwello.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *